 |

Ma is elloptak ntl nhny millirdot 2009. mjus 12., kedd, 11:20
Mikzben a legtbb ember az idn 400 millird forintosra tervezett megszortstl szenved, addig politikusok s llami vezetk a sleppjkkel egytt hasonl sszeggel krostjk meg az orszgot vrl vre. Hvjk ezt sok mindennek - pldul prtfinanszrozsnak -, pedig egyszer lopsrl van sz, s ugyan sokan sznokolnak a felszmolsrl, de semmit nem tesznek ellene. St, a lenylsokat egyre profibban, egyre kifinomultabb mdszerekkel hajtjk vgre. Bennfentesekkel beszltnk az orszg kirablsrl.
Lncolatok, tarifk, levajazott megbzsok
A befolysos nkormnyzati politikus egy szlloda halljban tallkozott a cg kpviselivel. A beszlgets nagyjbl 20-30 percig tartott, s szinte vgig csak ltalnossgok kerltek szba, pldul az, hogy milyen a gazdasg helyzete, illetve, hogy mik a vros vezetsnek tervei. Azt, amirt a tallkozt egyltaln sszehoztk, elintztk nhny mondattal. A politikus kzlte az zletemberekkel, hogy mely vllalkozsokon keresztl fizessk ki azt a szzmilli forintot, amelyrt cserbe elintzi, hogy a kpviseltestlet az rdekeiknek megfelel dntst hozzon.
A trtntekrl egy olyan nvtelensget kr forrs szmolt be az [origo]-nak, aki lltsa szerint jelen volt a tallkozn, amelyhez hasonlk minden bizonnyal nap, mint nap zajlanak Magyarorszgon. A korrupci ltalnos, az llam mkdst egyre jobban meghatroz jelensg - erre hvjk fel a figyelmet tudomnyos kutatsok s ez derlt ki azokbl a beszlgetsekbl is, amelyeket olyan emberekkel folytattunk, akik kzelrl ltjk, hogy politikusok, llami vezetk s a krnyezetkbe tartoz emberek hogyan lopjk el az adfizetk pnzt, illetve hogyan hoznak meg fontos dntseket szvessgi alapon.
Mrciusban s prilisban ksztettnk tizenhrom, egyenknt egy-kt rs interjt vllalati vezetkkel, valamint az llam s a gazdasgi szfra kapcsolatt jl ismer zleti tancsadkkal s jogszokkal. A tma rzkenysge miatt csak azzal a felttellel vllaltk a beszlgetst, ha nvtelensget biztostunk nekik, s a cikkben idzett trtnetekbl sem lehet beazonostani ket. Az ltaluk elmondottakbl, valamint a Transparency International nev nemzetkzi szervezet s a Budapesti Corvinus Egyetem Korrupcikutat-kzpontjnak tanulmnyaibl gy is kirajzoldtak a korrupcis mechanizmusok s mdszerek.
"Nagy a szemveszts a meztl a hombrig"
"Megdbbentem, hogy mindenki trivilisnak tartja: 10-20 szzalk az tlagos komisszi" - fogalmazott egy pnzgyi tancsadssal foglalkoz jogsz, aki llami megbzsokat vgz nagyobb cgeknek szokott bedolgozni. Egy ingatlanfejlesztseken dolgoz forrsunk pedig megjegyezte, az elmlt t vben nem volt egyetlen olyan projektje sem, ahol ne kellett volna megkenni valakit. "Szertegaz, mly s mra egy kritikus pontot elrt jelensg" - idznek egy vllalati vezett a Corvinus kutati, s ugyan a tanulmnyokbl s az ltalunk folytatott beszlgetsekbl is az derl ki, hogy nem minden politikus, llami tisztvisel s cgvezet korrupt, de van pp elg olyan szerepl, aki letben tartja ezt a rendszert.
Ezzel egytt tbb jel is utal arra, hogy nem csupn a rendszer letben tartsrl van sz, de a korrupci egyre terjed, egyre jobban tsz mindent. A Transparency International ltal kzztett, gynevezett korrupci-rzkelsi index (amely azt mutatja, hogy elemzk s zletemberek milyen slyosnak ltjk a problmt az adott orszgban) szerint tavaly Magyarorszgon romlott a helyzet, s gy az orszg a 39. helyrl a 47. helyre csszott vissza a 180 llamot tartalmaz listn. A Corvinus kutati pedig egy idn mrciusban kzztett elemzskben arra mutattak r, hogy a nyilvnossgra kerlt visszalsek kztt egyre nagyobb arnyban vannak "tbbszerepls, lncba szervezd korrupcis esetek", ami alapjn arra kvetkeztetnek, hogy "a korrupcis gyletek egyre inkbb mutatjk az intzmnyesls jegyeit".
A visszalsek teht mr rg nem arrl szlnak, hogy egy cgvezet zsebbl lefizet egy polgrmestert vagy egy kpviselt, a kt vgpont kztt ugyanis egy lncolat jtt lre kzvettkkel, pnzeloszt cgekkel s magukat lobbistknak nevez gyeskedkkel. Ez persze azzal jr, hogy mindenki lecsippent magnak valamennyit a pnzbl, s gy a szereplk szmnak nvekedsvel a korrupcis sszeg is egyre jobban dagad. "Nagy a szemveszts a meztl a hombrig" - fogalmazta meg ezt szemlletesen egy millirdos forgalm cg vezetje.
Az ellopott pnz sszegt nyilvn csak megbecslni lehet, de az gy kapott adatokbl mg az alacsonyabbak is riasztak. A cgvezetkkel folytatott interjkbl az derlt ki, hogy az llami megbzsoknl 10-20 szzalk krl mozog a korrupcis dj, a Transparency szerint pedig a visszalsek akr 20-25 szzalkkal is drgthatjk a beszerzseket. A magyarorszgi kzbeszerzsek sszegrl a legfrissebb adat 2007-es, akkor mintegy 1750 millird forintot klttt el az llam ilyen mdon. Ha a legalacsonyabb, 10 szzalkos korrupcis arnyt vesszk, akkor 175 millird, ha a Transparency becslsnek fels, 25 szzalkos hatrt nzzk, akkor 437 millird folyt el az adfizetk pnzbl.
A kpet rnyalja, hogy tbb forrsunk is megjegyezte, a 10-20 millis beszerzseknl nem felttlenl kell kenpnzt fizetni, br volt, aki hozztette, hogy ilyenkor is szksg lehet kisebb szvessgekre. "A dntshozk kapnak egy sajt hasznlat laptopot, ami vletlenl nluk marad" - pldlzott pnzgyi tancsad forrsunk, mg egy cgvezet megjegyezte, velk elfordult, hogy vllalkozsn keresztl fizettettk ki egy nkormnyzati vllalat vezetjnek prmiumt.
"Ahogy haladsz felfel, gy nnek az sszegek"
A kzbeszerzseken trtn visszalsek azonban csak egy szelett jelentik az adfizetk megrvidtsnek. A Zuschlag-gy egyrtelmv tette, hogy az llami tmogatsokbl is tnnek el pnzek, s hasonl gyan merl fel a nagy llami cgek esetben is. A Magyar Villamos Mvek jogi kpviselje pldul pp prilis elejn tett feljelentst a rendrsgen "a trsasg korbbi vezetse ltal kttt ktes gyletek miatt". (Az Index az MVM-nl lefolytatott bels vizsglatra hivatkozva azt rta, hogy tbb millird forint agglyos pnzmozgst trtak fel a cgnl.) A tavaly megszntetett Magyar Vasti Hivatal korbbi elnke, Antal Dniel pedig szintn prilisban nyilatkozott arrl a Magyar Nemzetben - konkrt esetek emltse nlkl, becslsre alapozva -, hogy a MV-tl vente 11 millird forint kzpnz folyik ki korrupcis csatornkon. A vasttrsasg visszautastotta ezt, s kzlte, hogy jogi lpseket tesz Antal ellen.
Ms kategriba tartozik, amikor hatsgi engedlyrt vagy valamilyen testleti dnts elfogadtatsrt fizetnek kenpnzt. Ennek vannak egszen pitiner formi, pldul, amikor egy ptsi engedly gyintzjt korrumpljk. " magtl nem kr semmit, de ha adsz neki, akkor gyorsabb lesz. Adsz neki eurt, mert tudod, hogy mennek nyaralni, vagy adsz neki egy vsrlsi utalvnyt" - mondta ingatlanfejlesztssel foglalkoz forrsunk, hozztve, "ahogy haladsz felfel, gy nnek az sszegek."
Az egyszer lopsok, vesztegetsek, a valdi verseny nlkl osztogatott s ezrt az indokoltnl drgbb llami megbzsok ltal okozott kr teht mg a legszemrmesebb becslsek szerint is tbb szzmillird forintra rg, ami mr nemzetgazdasgi szempontbl is jelents ttel. Elg csak belegondolni, hogy a Bajnai-kormny ltal tervezett, a lakossg tlnyom rszt fjdalmasan rint vlsgkezel csomag megszort intzkedsei idn 400 millird forintot tesznek ki. Igaz, a vlsgban elvileg a lenylhat llami pnzek sszege is cskken, de a mohsgot ez nem sznteti meg. Egy informatikai vllalat felsvezetje szerint "mivel nincs munka, gy a cgek srfoljk fel az rat", vagyis van, aki a szoksos 10 szzalkos kenpnz helyett "megadna mondjuk 12,5 szzalkot is".
A szzmillirdos nagysgrendet figyelembe vve nem llja meg a helyt az a felttelezs sem, hogy az eltn pnz pusztn a prtok mkdsnek s kampnyainak finanszrozsra folyik el. A TNS Media Intelligence nev gynksg szerint mg a meglehetsen intenzv 2006-os parlamenti vlasztsi kampnyban is sszesen 5,5 millird forintot klttt hirdetsekre az MSZP, a Fidesz, az SZDSZ s az MDF. Ez is jval tbb annl, amennyit a trvny megengedne szmukra, de kzelbe se r a becslt korrupcis sszegnek, ami azt jelenti, hogy a lenylt pnzeknek csak egy rsze jut el a prtkasszkig. Erre a megllaptsra jutott a Transparency tavalyi kutatsa, s hasonlan vlekedtek forrsaink is, akik szerint a pnz tbbsge minden bizonnyal magnzsebekben kt ki.
"A politikusok magasabb tarifval dolgoznak"
A politika ettl fggetlenl fszerepet jtszik a korrupciban. Tbb, az informatikai gazatban dolgoz forrsunk egybehangzan azt lltotta, hogy az rtkesebb - tbb szzmillis, illetve millirdos - beszerzseket pldul csak gy lehet megkapni, ha ahhoz valamelyik befolysos, magas pozciban lv politikus is tmogatst adja. A korrupci ltal szintn fertzttnek tartott ptipar kartellez nagyvllalatairl a Gazdasgi Versenyhivatal (GVH) elnke, Nagy Zoltn mondta azt egy februri interjban, hogy ezek a cgek "biztosak abban, hogy a politika rszrl vdettsget lveznek" s amikor a GVH keresztbe tesz nekik, akkor politikusok is prblnak nyomst gyakorolni a hivatalra. (Szerettnk volna rszleteket is megtudni a nyomsgyakorlsrl, de a GVH rszrl senki nem akart nyilatkozni az [origo]-nak.)
A fknt nkormnyzatokkal dolgoz ingatlanfejleszt forrsunk pedig arrl beszlt: elfordul ugyan, hogy hivatalnokokat is lefizetnek, de "sszegszeren a pnz 95 szzalka politikusokhoz megy". Forrsunk hozztette azt is, sokkal olcsbb, ha valamit hatsgi szinten kell megoldani vesztegetssel, a politikusok ugyanis magasabb tarifval dolgoznak.
Az egymst kvet kormnyok ugyan sorra jelentettek be korrupciellenes csomagokat, de ezek hatstalannak bizonyultak, akrcsak a kzbeszerzsi szablyozs jabb s jabb verzii. Forrsaink egybehangzan azt mondtk, a kzbeszerzs a meleggyt jelenti a visszalseknek. "Iszonyatosan brokratikus, tlzottan krl van bstyzva jogszablyokkal, ami kiskapuk ezreit szli meg. Ebben a kzegben aztn knny manipullni az eljrsokat" - magyarzta egy millirdos forgalm cg korbbi vezetje. A forrsainkkal folytatott beszlgetsekbl az derl ki, hogy a kzbeszerzseknl pp az eredeti cl - vagyis a tiszta s tlthat verseny - nem rvnyesl. "Ha egy munkrl akkor rteslsz elszr, amikor meglttad a kirst, akkor eslyed sincs arra, hogy megnyerd" - mondta egy tancsad cg vezetje, s ezt szinte ugyanezekkel a szavakkal megerstette tbbi forrsunk is.
Egy kzbeszerzsek lebonyoltsra szakosodott gyvdi iroda korbbi munkatrsa szerint a nagyobb rtk plyzatok kirst meg sem kezdik addig, amg nincs politikai dnts arrl, hogy ki lesz a gyztes, s ezt megerstette tbb cgvezet is. "A nagy llami beruhzsoknl van egy 10 szzalkos beugr, anlkl labdba sem lehet rgni" - mondta egy informatikai vllalat felsvezetje, aki a megbzsszerzsnek ezt az els szakaszt "elminsts"-nek hvja. Ez mg jval az eltt trtnik, hogy egyltaln kirnk a plyzatot, itt legfeljebb mg csak a fejleszts tlete fogalmazdott meg a minisztrium vagy ms llami szerv rszrl. Amikor ugyanis egy cg rtesl ezekrl a tervekrl, akkor elszr megrdekldi valamelyik befolysos politikusnl, hogy egyltaln rdemes-e rreplnie erre a munkra - mondtk az informatikai gazatban dolgoz, egymstl fggetlen forrsaink.
Ha a politikus igent is mond, az nem jelenti azt, hogy az adott cg snen van. Egyszerre ugyanis akr hrom jelentkeznek is meg szoktk grni, hogy bizonyos sszegrt tmogatjk a plyzatukat. "Nekik mindegy, hogy ki nyer, az a lnyeg, hogy a pnz a rendelkezskre lljon" - magyarzta egy korbbi cgvezet.
Az informatikai felsvezet ltal emlegetett "elminsts" utn ezrt jn az "rdemi sales munka", amikor a cgnek mr a plyzatot kir s menedzsel embereket s hivatalokat kell meggyzni, hogy az ajnlatukat vlasszk. Itt mr nemcsak az szmt, hogy kinek vannak jobb kapcsolatai, illetve ki tud nagyobb kenpnzt fizetni, hanem az is, hogy ki tesz le szakmailag jobb plyzatot az asztalra, mert ugyan a hivatalnokok kztt is akadnak olyanok, akik - egyik forrsunk megfogalmazsa szerint - "pnz nlkl meg sem hajlandk mozdulni", de sokan vannak, akik nem megvesztegethetk.
Ennek az emberi tisztessg mellett rszben az is az oka, hogy van kztk egy ltalnos flelem, hogy ha fny derl valamilyen visszalsre, akkor ket veszik el. "k tartjk a seggket" - mondta egy korbbi cgvezet, aki szerint az appartus ezrt legtbbszr odafigyel arra, hogy egy plyzaton a nyertes cg szakmailag s az r szempontjbl is rendben legyen. A lopst azonban ezzel nem tudjk megakadlyozni, mert brki is nyeri a munkt, az "elminsts" sorn meggrt 10 szzalkot mindenkpp ki fogja fizetni a cg az t tmogat politikusnak.
Kzvettk, kvethetetlen pnzek, nfelmentsek
A korrupcis alkukat kzvettkn keresztl trgyaljk le. Kztk vannak olyanok, akik maguk ajnlkoznak a cgeknl. "Bekopog, hogy ismer valakit, s el tud intzni dolgokat" - magyarzta egy korbbi cgvezet, aki szerint ezekrl az emberekrl sokszor nehz eldnteni, hogy tnyleg j kapcsolatokkal rendelkeznek-e vagy csak szlhmosokrl van sz. Az egyik cges felsvezet ket csak "politikai hinknak" hvja, akik szerinte "segteni nem igazn tudnak, de akadlyozni nagyon".
A valdi befolyssal br, a dntshozkhoz kzel ll kzvettk mr nem szoktak maguktl jelentkezni, ket meg kell krnykezni. "k olyanok, akik pldul egytt dolgoztak vagy egytt jrtak egyetemre az adott politikussal" - mondta egy korbbi cgvezet, aki szerint ilyenbl is sokat lehet tallni, "egy politikushoz tz klnbz szlon el lehet jutni". Ingatlanfejleszt forrsunk szerint a budapesti nkormnyzatok esetben pldul jellemzen gyvdek s jelentktelen kerleti politikusok, illetve a politikbl hivatalosan kiszllt emberek szoktak kzvetteni korrupcis gyekben. Forrsunk tapasztalata az, hogy emiatt nagyon is ritkn fordul el az, hogy a veszteget cg "tallkozik a vgponttal", vagyis a politikussal. Ha mgis sort kertenek egy szemlyes tallkozra, akkor pedig "nincs nagyon mirl beszlgetni, a felttelek mr le vannak trgyalva".
Ez a fellls knyelmes a vesztegetnek s a korrumpltnak is. "Ha egy cgvezet tallkozik egy politikussal, akkor legfeljebb csak kacsintgatnak egymsra, de nem beszlnek konkrtumokrl, s fleg nem adjk t egymsnak a pnzt tskban" - magyarzta egy korbbi cgvezet, aki szerint "a politika oldalrl is van kt-hrom lps, s a szllt fell is van ugyanennyi". A veszteget cg vezetjnek gy nem is felttlenl kell tudnia, hogy ki kttte az alkut, vele legfeljebb annyit kzlnek, hogy "van egy alvllalkozja, akinek van egy beszlltja, s az el tudja intzni a dolgot".
"Az sszeget megutaztatod"
Br tbb forrsunk szerint is van mg r plda, hogy kszpnzben kell fizetni a kenpnzt, legtbbszr ennl is a kzvetts mdszert alkalmazzk. A httrbeszlgetsek alapjn a legelterjedtebb megolds az, hogy a nyertes cg szerzdst kt az gyben eljr, politikus ltal kijellt vllalkozssal, amely valdi tevkenysget nem, vagy csak alig vgez, s csupn annyit tesz, hogy felveszi a pnzt. Az ilyen vllalkozsok kre meglehetsen nagy, vannak kztk orszgosan ismert nagy cgek s ismeretlen kis kft-k egyarnt. Jellemzen olyan tevkenysget - pldul tancsadst, marketingmunkt vagy tanulmnyrst vgeznek -, amelynek vagy nincs kzzelfoghat eredmnye vagy az rtkt nehz megbecslni, s gy lehet vele trkkzni. "160 ezres napidjat fizetsz, mintha a legjobb tancsadt alkalmaznd, de valjban csak egy gprnt kapsz" - pldlzott egyik forrsunk.
A pnz eltntetsre is vannak jl bevlt mdszerek. "Ha van egy cgcsoportod, akkor azon bell az sszeget megutaztatod klnfle tranzakcikon t, amelyeket persze rendes szerzdsek ksrnek, majd a vgn valaki tagi klcsnknt kiveszi a pnzt" - magyarzott egy lehetsges megoldst egy tancsad cg zleti visszalsekkel foglalkoz munkatrsa. A httrbeszlgetseken tbben emltettk az offshore cgek hasznlatt is, amelyek jellemzje, hogy olyan helyeken - pldul Kajmn-szigetek, Seychelle-szigetek - vannak bejegyezve, ahol csak nagyon alacsony, rendszerint fix sszeg adt kell fizetni, a nyilvnos cgadattrban pedig nem szerepelnek a tulajdonosok.
Az tlthatatlansgot hasznljk ki azok, akik piszkos pnzeket akarnak ezeknek a cgeknek a segtsgvel eltntetni. Feltn lehet azonban, ha egy llami megbzsokat vgz vllalat rendszeresen offshore cgektl vsrol pldul szokatlanul drga tanulmnyokat, ezrt rendszerint ennl bonyolultabb ton mozog a pnz. "A kenpnzt kifizeted osztalkknt a tulajdonosodnak, s akkor az mr szabadon mozgathat pnz. Ha az a tulajdonos trtnetesen klfldi, akkor mr nyugodtan kthet tancsadi szerzdst egy offshore cggel, annak a httert mr senki nem fogja feltrni" - magyarzta egy offshore cgek alaptsval foglalkoz szakrt, hozztve, hogy az osztalkos megoldsnak persze htrnya, hogy eltte le kell rla adzni, gy a piszkos pnzbl valamennyi visszafolyik az llamhoz. Ha a kenpnz kikt vgl egy offshore cgnl, akkor annak tulajdonosa mr szabadon rendelkezhet vele, akr vissza is hozhatja Magyarorszgra, pldul gy, hogy Kajmn-szigeteki vllalkozsa alapt egy kft-t Budapesten.
"Az alkut be kell tartani akkor is, ha szennyes"
A pnz tja teht nehezen kvethet, s termszetesen a vesztegetseknek sincs rsos nyoma, de a szbeli megllapodsokhoz amgy is tartja magt mindenki. "Az alkut be kell tartani akkor is, ha szennyes" - fogalmazott egy millirdos forgalm cg vezetje, egy msik forrsunk pedig megjegyezte: "tegyk fel, hogy nem fizetek, utna keresztbe fognak nekem tenni." Ltezik teht egy ers bizalmi, rszben betyrbecsletre alapul viszony a vesztegetk s korrumpltak kztt, amit egy mdiacg vezetje gy jellemzett, hogy "a korrupci alapja nem az, hogy mennyi pnzt adnak, hanem az, hogy elfogadjk-e."
Az egymsrautaltsgot ersti, hogy forrsaink szerint a legtbb esetben utlag kell fizetni. Ingatlanfejleszt forrsunk szerint ezrt nem is estek k pnikba, amikor az egyik nkormnyzatban nem ment t egy szmukra fontos, kenpnz gretvel is szorgalmazott dnts. "Mivel utlag fizetsz, ezrt be vagy biztostva. Az elbukott szavazs utn aztn megkapod a magyarzatot, hogy az egyik csoport nem beszlt a msikkal, s gy nem tudtak rla, hogy ez le van zsrozva" - magyarzta forrsunk, aki szerint ilyen esetben a kpviseltestlet jra trgyal a dntsrl, s ha msodszor rblintanak, akkor mr megy is a pnz.
Ez a fajta bizalmi lgkr magabiztoss teszi a korrupcis gyek szereplinek egy rszt. A cikk elejn idzett szllodai tallkozrl beszmol forrsunk szerint pldul abban a konkrt esetben a helyszn egyltaln nem volt diszkrt, s a politikussal folytatott beszlgets is norml hangervel zajlott. "Nem gy tnt, mintha risi flelem uralkodna" - jegyezte meg forrsunk, hozztve, hogy az egyik kzvettjk mg azt is fel szokta rni magnak egy jegyzetfzetbe, hogy az egyes gyletekbl hogyan kell kiosztani a rszesedseket. Ha az egyik nkormnyzat nevhez odarta pldul azt, hogy 20+5+5, akkor az azt jelentette, hogy ilyen arnyban kell rszekre bontani a 30 millis kenpnzt. "Persze, hiba talln meg brki ezt a fzetet, nem derlne ki belle semmi" - tette hozz forrsunk.
Msok viszont arrl szmoltak be, hogy mindenki nagyon vatos s krltekint. Az egyik meginterjvolt cgvezet pldul a beszlgets kzben megjegyezte, egy specilis zacskba tette a telefonjt, hogy megakadlyozzon egy esetleges lehallgatst. Egy vllalati felsvezet pedig arrl beszlt, hogy az llami megbzsoknl kzvett cgek irodiban gyakran elfordul, hogy bekapcsolnak egy zavar-berendezst, vagy pedig magnak a helyisgnek a falai be vannak vonva egy rdihullmokat blokkol fmhlval. "Borzaszt ideges mindenki" - mondta forrsunk, hozztve, hogy ha egy trgyals kzben szba kerlnek a vesztegetsi sszegek, akkor azokat csak lerjk egy paprra, amelyet aztn ksbb elgetnek.
Az idegessget fokozza, hogy a hatsgok az utbbi idben tbb korrupcigyans gyet is feltrtak, s ezek sorn titkosszolglati eszkzket is bevetettek. Az erzsbetvrosi ingatlanbotrny kirobbansa ta pldul tbb budapesti kerletben is megszntek a vesztegetsi lehetsgek - mondta kt egymstl fggetlen, ingatlanzletekkel foglalkoz forrsunk. "Be vannak szarva a politikusok a Hunvald-gy miatt. Ezrt nem lehet elintzni semmit" - jegyezte meg egyikk.
"Ha nem csinlod, akkor nem frsz kzel a torthoz"
A korrupci felttelezett mrtkhez kpest azonban csak kevs gy derl ki, aminek rszben az vatossg s a kifinomult kzvetti, pnzeltntets technikk az okai. Minden bizonnyal kzrejtszik azonban benne az is, hogy a korrupci nem ktdik egyes politikai erkhz, hanem ltalnos jelensg. "A prtfinanszrozs problematikja nem kthet bal- vagy jobboldali prtokhoz, minden fontos politikai tnyez rsze az alkunak" - llaptja meg a Transparency tavalyi tanulmnya, s ezt altmasztottk forrsaink is, akiknek voltak korrupcis tapasztalataik mindegyik meghatroz politikai er embereivel.
A kzpnz ellopsnak megszntetst vagy legalbb megfkezst nehezti azonban ezeken tl az is, hogy mg azok a szereplk sem harcolnak ellene igazn, akik azt mondjk, hogy elegk van belle. "Rohadtul lik meg, s mindenki prszkl. Szakmai frumokon, barti sszejveteleken szba szokott kerlni ez a tma, s mindenkit zavar, hogy ilyenekben kell rszt vennie. Mrpedig 99 szzalkban normlis emberek vannak ebben az zletben" - magyarzta egy informatikai cg korbbi vezetje, egy szintn ebben az gazatban dolgoz forrsunk szerint pedig tbben annyira megundorodtak a visszalsektl, hogy inkbb elmentek ms terletre dolgozni.
A prszkls kzben azonban sokan azt is gondoljk, hogy nincs ms vlasztsuk. "Ha nem csinlod, akkor nem frsz kzel a torthoz. Mindenkinek van csaldja, ket el kell tartani" - mondta egyik forrsunk. Egy msik azzal indokolta kzremkdst a visszalsekben, hogy ms mdon nem tudna rvnyeslni: "Ha felelsz egy projektrt, s nincsenek sikerlmnyeid, az rossz rzs. gy viszont legalbb vannak."
Akadnak olyanok, akik tisztnak rzik magukat, mondvn, nem szoktak senkinek kenpnzt fizetni, br elismerik, hogy olyan gyletekben k is rszt vettek mr, amikor az llami megbzsnl fels nyomsra vettek be valamilyen alvllalkoz cget. Msok viszont egyszer beletrdssel vagy cinizmussal intzik el magukban a dolgot. Egy tbbmillirdos forgalm, sok llami megbzst teljest cg vezetje pldul csak annyit mondott: "Ha valaki ebben az orszgban l, akkor tudomsul kell vennie, hogy ez gy mkdik. Az orszg ilyen. Az egsz rendszer gy mkdik."
(A cikk a Transparency International s a Freedom House prtfinanszrozs rendbettelt clz projektjnek keretben kszlt, aminek sorn tbb szerkesztsg fogott ssze korrupcis tmk feltrsra. Ez a riport a Figyel munkatrsnak, Brckner Gergelynek a kzremkdsvel szletett.)
A cikket az albbi cmen tallja az [origo]-ban: http://origo.hu/itthon/20090511-korrupcio-partfinanszirozas-modszerek-technikak.html
|
 |